" />
    Spanningshoofdpijn, wat is het?

    Spanningshoofdpijn, wat is het?

    Last van spanningshoofdpijn

    Spanningshoofdpijn wordt beschouwd als een van de meest voorkomende soorten hoofdpijn.
    Hoewel de precieze oorzaak van deze vorm onbekend is, zijn er factoren die lijken bij te dragen tot spanningshoofdpijn, zoals stress, verminderde slaap, of het overslaan van maaltijden.

    Wie treft het?
    Bijna de helft van de volwassenen heeft af en toe last van spanningshoofdpijn.
    Gelukkig voor de meerderheid van de personen is de hoofdpijn mild en kortstondig. In zeldzame gevallen kan de hoofdpijn vele dagen duren. Een spanningshoofdpijn die meer dan 15 dagen per maand optreedt wordt chronische spanningshoofdpijn genoemd.

    Ook kinderen en tieners kunnen spanningshoofdpijn ervaren. Vrouwen worden ongeveer tweemaal zo vaak gediagnosticeerd met spanningshoofdpijn dan mannen.

    Hoe ontstaat spanningshoofdpijn?
    De precieze oorzaak van spanningen hoofdpijn is niet bekend maar vele factoren spelen een rol in het ontwikkelen van hoofdpijn : gebrek aan slaap, te weinig vitamines eten, verhoogde stress,… Ook onderliggende kwalen kunnen leiden tot hoofdpijn, zoals vermoeide ogen, spierspanningen of angst.

    Wat is spanningshoofdpijn?
    De pijn die geassocieerd wordt met spanningshoofdpijn kan beginnen aan de achterkant van het hoofd of boven de wenkbrauwen.
    Sommige mensen omschrijven dit als een strakke band die rond de schedel spant, terwijl anderen hun pijn als een spierspanning in de nek of schouder regio beschrijven.
    De pijn wordt vaak beschreven als de constante druk, heeft de neiging om geleidelijk op te komen maar is bij maximale pijn intensiteit niet levensgevaarlijk.

    De behandeling voor spanningshoofdpijn

    Medicijnen
    Spanningshoofdpijn wordt vaak bestreden met pijnstillers zoals paracetamol, ibuprofen en aspirine .Deze kunnen de ernst van de hoofdpijn snel verminderen.
    Terwijl deze medicijnen effectief zijn en veilig zijn voor de meeste mensen, kan overmatig gebruik ook leiden tot hoofdpijn!
    Bij chronische hoofdpijn is een doktersbezoek aan te raden!

    Stress management
    Voor wie last heeft van terugkerende spanningshoofdpijn kan leren om stress te reduceren en te beheersen door al dan niet aangeleerde strategieën.
    Dit omvat regelmatige lichaamsbeweging, voldoende rust, gezonde voeding, diepe ademhalingstechnieken en ontspanning of andere niet-medicinale benaderingen zoals massagetherapie, warmte, ijs of acupunctuur.
    Vaak is het een zoeken naar een evenwicht tussen werk en privé en het leren omgaan met stressfactoren op een positieve manier.

    Geef een reactie